Φιλοξενία Hard (Μπα) Rock
Η είδηση ότι ο επιχειρηματίας Κωνσταντίνος (Ντίνος) Ρουτζούνης προσκάλεσε τους μετανάστες-απεργούς πείνας να καταλύσουν στο νέο-μπαρόκ Μέγαρο-παλάτι, Ηπείρου και Πατησίων, το οποίο πρόσφατα ανακαίνισε έναντι πολλών εκατομμυρίων, σίγουρα ξένισε πολλούς. Σίγουρα η εξήγηση στην τεράστια αντίθεση αυτή, δηλ. της φιλοξενίας 250 περίπου παρανόμων μεταναστών σε ένα μεγαλοαστικό και πολυτελές κτίριο, έγκειται στην νέο-μπαρόκ αρχιτεκτονική του κτιρίου, ένας αρχιτεκτονικός ρυθμός που χαρακτηρίζεται από την την υπερβολή και την πρόκληση.
Το Μέγαρο Υπατία, όπως ονομάστηκε από τους νέους ιδιοκτήτες του, τον Ντίνο Ρουτζούνη και τη σύζυγό του Χρυσάνθη Κωνσταντακάτου-Ρουτζούνη, παιδοχειρουργό και ακτιβίστρια, ανήκε στον Γεράσιμο Λιβιεράτο, Κεφαλλονίτη επιχειρηματία εξ’Αιγύπτου και αποπερατώθηκε το 1909 από τον αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Νικολούδη. Οι Ρουτζούνη είχαν ενδιαφερθεί για το κτίριο που ήταν εγκαταλελειμμένο από τη δεκαετία του ’70 ήδη, με πολλές ζημιές τόσο από τις διάφορα γεγονότα όπως αυτά του πλησίον Πολυτεχνείου όσο και από τους σεισμούς του ’81 και τελικά το απέκτησαν το 200. Την αποκατάσταση του κτιρίου ανέλαβε η εταιρεία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ με την επίβλεψη του αρχιτέκτονα Θανάση Κυρατσού, ο οποίος επίσης επιμελήθηκε μαζί με τους ιδιοκτήτες και την εσωτερική διακόσμηση του κτιρίου.
«Ο Αλέξανδρος Νικολούδης, άρτι αφιχθείς απο το Παρίσι στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, φιλοτέχνησε με την κατοικία αυτή, την πρώτη ανάλογη αθηναική, των Παρισινών hotels-particuliers. Σε τρία κυρίως επίπεδα με ένα τέταρτο που ανοίγει σε ένα belvedere εκτείνεται σε 1240 τμ και περιβάλλεται απο ένα κήπο 1600 τμ και σήμα-κατατεθέν του είναι το μεγάλο χώλ μα το κλιμακοστάσιο που στεγάζει ένας επιβλητικός ανάγλυφος τρούλος. Εκεί δεσπόζει ένα άγαλμα γυναίκας » εξηγεί ο αρχιτέκτονας Θανάσης Κυρατσούς. Αυτό της Υπατίας, της πρώτης γυναίκας φιλοσόφου και επιστήμονα, η οποία έγινε ευρύτερα γνωστή από την ταινία «Αγορά.»
Το ζεύγος Ρουτζούνη είναι από τους πιο κοινωνικούς Αθηναίους αλλά και τους πιο ανατρεπτικούς. Εκείνη με καταγωγή από την Κεφαλλονιά, εκείνος από την Καισαριανή συνδυάζουν πάντοτε ενδιαφέροντα κόσμο από την πολιτική, το επιχειρείν και τη διανόηση, είτε στο Μέγαρο Υπατία η στο Αθηναικό διαμέρισμά τους-και πάντα φροντίζουν ώστε οι συνεστιάσεις τους να προκαλούν ζοφερές συζητήσεις και αποφεύγουν τα κοινότυπα.
» Επιθυμούμε να φιλοξενούμε εκδηλώσεις οι οποίες να ανταποκρίνονται στο ιστορικό αυτό κτίριο. Πνευματικές εκδηλώσεις η συνέδρια στο πνεύμα της Αρχαίας Αγοράς όπου δίδαξε η Υπατία…» είχε δηλώσει η κα Ρουτζούνη. Πχ. καθιστά δείπνα για εκατό περίπου άτομα, όπως αυτό πρός τιμήν του Καθηγητού Γκρέγκ Νάς, του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ (με γκέστ στάρ τον τραγουδιστή Ντόνοβαν, ο οποίος μάλιστα τραγούδησε με συνοδεία την κιθάρα του, ζωντανά και απρόσμενα) η το επίσημο δείπνο πρός τιμήν της Πριγκήπισσας Αικατερίνης της Γιουγκοσλαβίας έχουν ήδη γράψει τη δική τους ιστορία στις αίθουσες του Μεγάρου όπως και η μεγάλη εκδήλωση για τα θύματα των σεισμών της Αιτής, το Διεθνές Συνέδριο για τις Εναλλακτικές Πηγές Ενέργειας, το πρώτο δείπνο προς τιμήν του νεοαναγγελθέντος τότε υποψήφιου για Δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργου Καμίνη, αλλά και ένα Συνέδριο για τη Μεταναστευτική Πολιτική.
Μάλλον τους απασχολεί ιδιαίτερα λοιπόν το θέμα των μεταναστών και σίγουρα η απόφασή τους να συμβάλλουν στην εκκένωση της Νομικής από τους καταληψίες, προσφέροντάς τους άσυλο στο πολυτελές Μέγαρό τους, αυτό ακριβώς δείχνει.
«Η υποβάθμιση της γύρω περιοχής μας έχει προβληματίσει αλλά μας δίνει και ένα επιπλέον κίνητρο: να την αναβαθμίσουμε και μάλιστα να είμαστε απο τις κινητήριες δυνάμεις προς την κατεύθυνση αυτή» είχε επισημάνει κα Ρουτζούνη σε παλαιότερη συνέντευξή μας.
Οι διαδηλωτές μετανάστες έχουν καταλύσει ανάμεσα σε μοναδικές αντίκες ισπανικές και ιταλικές , μπαρόκ και αρ-νουβώ, βαρύτιμα έπιπλα και έργα τέχνης στο κτίριο το οποίο περιλαμβάνει εκτός των άλλων και ένα fumoir καπνιστήριο με ανατολίτικης έμπνευσης διακόσμηση.
Την προηγούμενη Πέμπτη το βράδυ, η κυρία Ρουτζούνη, αφού πέρασε όλο το βράδυ απομακρύνοντας έργα τέχνης, βαρύτιμα και έυθραυστα αντικείμενα για να υποδεχθεί τους μετανάστες τονίζει ότι «μετά του λόγου η γνώση» και ότι αισθάνθηκαν με το σύζυγό της ότι «κάτι έπρεπε να κάνουν για να εκτονωθεί η κρίση.» Μόνο της παράπονο, το γεγονός ότι οι προσκεκλημένοι της αυτή τη φορά –καταληψίες—είναι απεργοί πείνας και δεν θα δοκιμάσουν την υπέροχη κουζίνα του catering του Υπατία.
Τάκης Κάρης
(Ευχαριστώ τον Τάκη -πάνω με τον θρυλικό Donovan- για το υπέροχο κείμενο και φωτογραφίες by Mpekas)
1. Ο κος κ η κα Κων/νου Ρουτζουνη, παρεθεσαν δειπνο, σε πολύ στενο κυκλο φιλων,προς τιμην του Πριγκιπα Αλεξανδρου και της Πριγκιπισσας Αικατερινης της Σερβιας,την Τεταρτη,28η Απριλιου 2010,στο Μεγαρον ΥΠΑΤΙΑ,στην Αθηνα.
ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΑΤΟΥ-ΡΟΥΤΖΟΥΝΗ , ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΡΒΙΑΣ , ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΣΕΡΒΙΑΣ , ΝΤΙΝΟΣ ΡΟΥΤΖΟΥΝΗΣ , ΑΛΙΣΟΝ ΑΝΤΡΙΟΥΣ
2. Τη Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010, εγκαινιάστηκε η πρώτη εικαστική δράση του μεγάρου της «Υπατίας» στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, στη συμβολή των οδών Ηπείρου και Πατησίων. Η ομαδική έκθεση «Τέχνη στην Υπατία», σε οργάνωση Λιάνας Σκουρλή και επιμέλεια Ίριδας Κρητικού.
ΛΙΑΝΑ ΣΚΟΥΡΛΗ, ΕΛΕΝΗ ΛΙΒΙΕΡΑΤΟΥ , ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΑΤΟΥ-ΡΟΥΤΖΟΥΝΗ, ΙΡΙΣ ΚΡΗΤΙΚΟΥ