Τρέξιμο….Τρέξιμο….Τρέξιμο….
Αυτό το μέσο αναλύουν σε μελέτη τους φοιτητές του τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Κάποια απο αυτά τα παιδιά μου έστειλαν την εργασία-μελέτη τους. Κάθισαν παρακολούθησαν συμπέραναν, συνέκριναν. Διαβάστε με προσοχή τι υποστηρίζουν: «Ελληνική τηλεόραση. Ένα μέσο που έχει τη δυνατότητα να προσφέρει αρκετές ευχάριστες στιγμές (αρκεί να μην την ανοίξεις βέβαια στις 20:00 μ.μ, την ώρα που παίζουν οι ειδήσεις της ημέρας από κεντρικό δελτίο ειδήσεων, γιατί σ’αυτή την περίπτωση καλύτερα να δέσεις μια πέτρα απ’ το λαιμό σου και να πέσεις από τον 3ο, η κατάθλιψη σε όλο της το μεγαλείο συγκεντρωμένη σε ένα δελτίο ειδήσεων).
Τηλεόραση μέσο πληροφόρησης ή απλά και μόνο χαλάρωσης; Καθημερινά στους μεγάλους ιδιωτικούς σταθμούς βλέπουμε να παρελαύνουν δεκάδες προγράμματα. Ενημερωτικά, εκπομπές κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές,lifestyle. Πόσο μπορούμε να βασιζόμαστε όμως για την ενημέρωση μας σε αυτό το μέσο. Οι ενημερωτικές εκπομπές που παρουσιάζουν θέματα πολιτικού, κοινωνικού, οικονομικού χαρακτήρα πέρα από το γεγονός ότι είναι ελάχιστες, είναι ως επί το πλείστον εβδομαδιαίες πράγμα που αμφιβάλλω αν είναι βοηθητικό όσον αφορά την τηλεθέαση ενός σταθμού. Και πράγματι πέρα από μερικές εξαιρέσεις, οι περισσότερες δεν ευδοκιμούν κιόλας. Η διοίκηση των καναλιών έχει ως βασικό στόχο την άνοδο της τηλεθέασης πράγμα που σημαίνει ότι η εκάστοτε εκπομπή που θα επιλεγεί να παρουσιαστεί πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του θεατή-καταναλωτή(εφόσον η τηλεόραση αποτελεί μια καλοστημένη επιχείρηση που αποφέρει μεγαλύτερα κέρδη σε σχέση με τα υπόλοιπα ΜΜΕ και οι εκπομπές που παρουσιάζει αποτελούν τα προϊόντα προς πώληση).
Τι είναι αυτό όμως που επιλέγουν τελικά να παρουσιάζουν περισσότερο οι τηλεοπτικοί σταθμοί και γιατί; Στα περισσότερα κανάλια βλέπουμε ότι δεσπόζουν οι εκπομπές τύπου ενημερωτικού lifestyle θα έλεγα και σε πολύ μικρότερο ποσοστό οι εκπομπές καθαρά ενημερωτικού χαρακτήρα. Τι είναι αυτό που κάνει τις προαναφερθείσες εκπομπές να καταλαμβάνουν μεγαλύτερο χώρο στο ημερήσιο πρόγραμμα σε σχέση με τις άλλες. Το ζήτημα εξελίσσεται κάπως έτσι: οι εκπομπές lifestyle όπως συνηθίζουμε να τις ονομάζουμε σήμερα πέρασαν από διάφορα στάδια μέχρι να πάρουν τη μορφή που έχουν σήμερα. Ξεκίνησαν ως επί το πλείστον ως κίτρινου τύπου εκπομπές που το μόνο που παρουσίαζαν ήταν κυρίως οικογενειακά σκάνδαλα(βλ. talk shows όπου καλούνται διάφοροι ανεγκέφαλοι που βγάζουν τα άπλυτα τους στη φόρα μόνο και μόνο για να πάρουν μερικά ψωροευρώ) ή σκάνδαλα διασήμων που τους περνούσαν από γενεές δεκατέσσερις και τους ξεφτίλιζαν. Ο κόσμος φαίνεται να ανταποκρίθηκε σε αυτό το κάλεσμα, σε αυτό το νέο, το φρέσκο. Ήταν το κάτι άλλο έτσι κ’αλλιώς. Ορισμένοι μάλιστα αναδείχθηκαν μέσα από αυτό. Ο κόσμος το βρήκε ενδιαφέρον αυτό το είδος τηλεόρασης, ίσως γιατί ήταν ένας τρόπος να ξεχνάει κάπως τα δικά του προβλήματα και έγνοιες και να ασχολείται λίγο με των άλλων. Ίσως να έπαιρναν ικανοποίηση μάλιστα μερικοί βλέποντας να βγαίνει στη φόρα η ζωή των άλλων, μαζί και όσα κουβαλούσαν. Τα αψεγάδιαστα πρόσωπα των διασήμων έχαναν λίγο από τη λάμψη τους, τσαλακώνονταν, έμοιαζαν περιστασιακά έστω με τον απλό κόσμο.
O τηλεθεατής όμως δεν παύει να είναι και από τις πιο απαιτητικές κοινωνικές ομάδες, όπως και ο πελάτης σε ένα κατάστημα ή σε ένα προϊόν. Βαριέται εύκολα, αλλάζει προτιμήσεις, δε μένει εύκολα ικανοποιημένος και δεν έχει πρόβλημα να σε αντικαταστήσει με μεγάλη ευκολία. Έτσι οι εκπομπές αυτές έχασαν πολύ από την παλιά τους αίγλη με το πέρασμα των χρόνων. Για να αντέξουν λοιπόν έπρεπε να αλλάξουν μορφή. Ο κόσμος πλέον ξέρει πολύ καλά τι θέλει, όπως ξέρει πολύ καλά τι παίρνει. Έτσι με αυτό τον τρόπο έφτασαν οι εκπομπές αυτές να έχουν τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Ευχάριστες εκπομπές, με χιουμοριστικό χαρακτήρα, ανάλαφρα θέματα, κοινωνική κριτική σε αποδεκτά επίπεδα, παρουσιάσεις διάσημων καλεσμένων, θέματα της επικαιρότητας που απασχολούν το ευρύ κοινό. Ανεξάρτητα από τη ζώνη όλα τα ιδιωτικά κανάλια επιλέγουν τέτοιου είδους εκπομπές για τα προγράμματα τους. Τι είναι όμως αυτό που κάνει αυτές τις εκπομπές να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας στην τηλεόραση;
Οι εκπομπές αυτές με τη μορφή που έχουν πάρει σήμερα αποτελεί ένα σχετικά φθηνό προϊόν διαχείρισης της πληροφορίας αφού έχει τη δυνατότητα να προσφέρει ενημέρωση για τα όσα γίνονται, ψυχαγωγία και διασκέδαση. Εξοικονομούνται πολλά χρήματα εφόσον μπορούν να παρουσιαστούν πολλά είδη προγραμμάτων σε μια μόνο εκπομπή. Επιπλέον μέσα από τα νούμερα της τηλεθέασης που κάνουν οι περισσότερες, το κανάλι φτάνει να καταθέτει πολλά πολλά ευρώ στο λογαριασμό του. Φθηνό προϊόν διαχείρισης της πληροφορίας αποτελούν επίσης αυτά τα προγράμματα από την άποψη ότι δε μπορούν να προσφέρουν το επίπεδο της ενημέρωσης των επιστημονικών για παράδειγμα εκπομπών.
Ας μη γελιόμαστε όμως, ο τηλεθεατής γνωρίζει ότι την ενημέρωση που χρειάζεται δε θα την πάρει από την τηλεόραση. Τα δελτία ειδήσεων δυστυχώς αυτό που κάνουν είναι να προάγουν την καταστροφολογία και τη χειραγώγηση του λαού. Δεν είναι λίγοι οι δημοσιογράφοι που είναι πολιτικά τοποθετημένοι και αυτό έχει αρχίσει να φαίνεται τον τελευταίο καιρό πολύ έντονα. Όσο για τις ειδήσεις που παρουσιάζονται στα δελτία είναι στο μεγαλύτερο ποσοστό τα αρνητικά γεγονότα που συμβαίνουν σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, λες και δε συμβαίνει τίποτα θετικό σ’ αυτό τον κόσμο.
Ο κόσμος φαίνεται να έχει στραφεί σε μεγάλο ποσοστό σε άλλα μέσα ενημέρωσης, όπως είναι το διαδίκτυο. Το εν λόγω μέσο ενημέρωσης είναι σε μεγάλο βαθμό πιο έγκυρο και έγκαιρο από την άποψη ότι έχει την ευκαιρία ο αναγνώστης μέσα από μια τεράστια βάση δεδομένων, να διασταυρώσει μια πληροφορία ή ένα γεγονός. Επιπλέον η είδηση φτάνει πολύ γρήγορα στον αναγνώστη σχεδόν τη στιγμή που συμβαίνει. Το αρνητικό στοιχείο βέβαια που παρουσιάζει και το διαδίκτυο είναι ότι και σε αυτή την περίπτωση αναπτύσσεται πολύ το φαινόμενο του ‘’κιτρινισμού’’. Πολλές φορές παρουσιάζονται ειδήσεις και πληροφορίες που δεν έχουν υπόσταση ή είναι αναληθής. Γι’ αυτό ο αναγνώστης οφείλει να φιλτράρει ακόμη περισσότερο αυτά που ακούει, βλέπει, διαβάζει.
Ανοίγοντας το πρόγραμμα της τηλεόρασης μιας απλής καθημερινής ημέρας, προσπαθώ να καταλάβω αν όλοι οι διευθυντές προγραμμάτων έχουν όλοι την ίδια τακτική. Η συνταγή είναι παρόμοια με κάποιες ελάχιστες παραλλαγές για όλους τους μεγάλους ιδιωτικούς σταθμούς. Πρωινή ενημερωτική εκπομπή-πρωινάδικο-
Αυτό που έλειπε από το πρωινό του τηλεοπτικού σταθμού του MEGA για πολλά πολλά χρόνια(μετά το Φώτη και τη Μαρία εννοείται) ήταν μια έξυπνη ιδέα, όχι ως προς το πρόγραμμα και τα θέματα που θα παρουσιάζονταν αλλά ως προς την παρουσίαση αυτή καθεαυτή. Αφού η συγκεκριμένη ζώνη ταλανιζόταν για αρκετά χρόνια από άτομα που είτε δεν ταίριαζαν στο ανάλογο concept, είτε από άτομα που όσο κ’ αν προσπαθούσαν δεν κατάφερναν να φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα(τρελά νούμερα στα μηχανάκια της AGB), το κενό ήρθε να γεμίσει με μεγάλη επιτυχία ένα απ’ τα ομορφότερα και απολαυστικότερα δίδυμα που έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια από την τηλεόραση. Το επιτυχημένο αυτό δίδυμο ακούει στο όνομα Φαίη Σκορδά-Γιώργος Λιάγκας. Παρόλο που τους είχαμε συνηθίσει και σε άλλες ζώνες αλλά και σε άλλου είδους προγράμματα η Φαίη και ο Γιώργος με την εμπειρία τους στο χώρο, με τη δημιουργικότητα τους αλλά και με τις δυναμικές τους προσωπικότητες μας έδειξαν ότι ήρθαν και θα μείνουν. Μας αποδεικνύουν καθημερινά πως ότι αναλάβουν, θα το κάνουν και θα το κάνουν πολύ καλά. Τα νούμερα άλλωστε της τηλεθέασης επιβεβαιώνουν ανελλιπώς την τόσο σωστή επιλογή του καναλιού.
Από τα πιο αμφιλεγόμενα πρόσωπα της ελληνικής showbiz δε θα μπορούσε να είναι άλλη απ’ την Τατιάνα Στεφανίδου. Η παρουσιάστρια-δημοσιογράφος που αγαπούν να μισούν οι περισσότεροι επώνυμοι αλλά και πολλοί τηλεκριτικοί. Στο πέρασμα της από το χώρο της δημοσιογραφίας έκανε πολύ κόσμο να μιλά για αυτήν και όχι πάντα με τα καλύτερα λόγια.. Η παρουσιάστρια φρόντιζε πάντοτε να δείχνει ότι αυτά που λέγονται δεν την άγγιζαν . Σήμερα τη βρίσκουμε στο κανάλι του STAR σε μια εντελώς διαφορετική εκπομπή σε σχέση με αυτά που είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε από εκείνη. Τα κοινωνικά ζητήματα αλλά και οι εκ βαθέων συζητήσεις με διάσημους καλεσμένους φαίνεται ότι της ταιριάζουν γάντι, μιας και συνεχίζει ακάθεκτη στον αγώνα της τηλεθέασης. Απ΄τα σημαντικότερα πρόσωπα λοιπόν που έχει να παρουσιάσει το STAR και από τα πιο αναγνωρισμένα σε σχέση με τη δουλειά που κάνει, η Τατιάνα Στεφανίδου φαίνεται να μη σκοπεύει ν’ αφήσει την εδραιωμένη πια θέση της στο κανάλι.
Το κανάλι του STAR απ’ότι αποδεικνύει δε συνηθίζει να κάνει λάθος στις επιλογές των προσώπων που πλαισιώνουν τα προγράμματα του. Έτσι η απογευματινή ζώνη καλά κρατεί με το Φώτη Σεργουλόπουλο και τη Μαρία Μπακοδήμου στο πηδάλιο. Η Μαρία και ο Φώτης χρόνια στο χώρο της παρουσίασης, ένα ζευγάρι που επέλεξε να βαδίζει μαζί όλο αυτό το διάστημα που τους γνωρίζουμε, με το πηγαίο χιούμορ τους και το αστείρευτο τους ταλέντο μας προσφέρουν πολύ γέλιο και πολλές στιγμές χαλάρωσης και ευχαρίστησης. Η εκπομπή που κάνουν αυτή τη στιγμή στηρίζεται κυρίως στη σάτιρα και στο χιούμορ, μια σάτιρα που δε θα μπορούσε να σε κάνει παρά να γελάς. Μερικοί άνθρωποι τελικά φαίνεται ότι είναι για να κάνουν οπωσδήποτε κάποια πράγματα στην καριέρα τους και ο τηλεθεατής απ’ ότι φαίνεται θέλει το Φώτη και τη Μαρία στη συγκεκριμένη ζώνη. Οι ίδιοι οι παρουσιαστές δηλώνουν άλλωστε ότι είναι πάρα πολύ ικανοποιημένοι με αυτό που τους συμβαίνει τώρα και ότι εφόσον έχουν χτίσει κάτι στο οποίο ανταποκρίνεται και ο κόσμος δεν υπάρχει κανένας λόγος να αποχωρίσουν από εκεί.
Το δυνατό χαρτί του ALPHA είναι για πολύ καιρό και από ότι δείχνουν τα νούμερα τηλεθέασης θα συνεχίσει να είναι για πολύ καιρό ακόμα, ο Λάκης Λαζόπουλος. Ένας απ’ τους ανθρώπους που έκανε τη σάτιρα επιστήμη. Παρόλο που τον τελευταίο καιρό δεν τον βλέπουμε αρκετά συχνά στους τηλεοπτικούς μας δέκτες, παρά μόνο όταν οι κοινωνικοοικονομικοπολιτικές συνθήκες το απαιτούν αλλά κυρίως όταν έχει κάτι να μας πει και να μας δείξει, ο Λάκης Λαζόπουλος ξέρει πολύ καλά τι αρέσει στον κόσμο όπως επίσης ξέρει πολύ καλά πώς να κάνει νούμερα σε συνδυασμό βέβαια με την καλύτερη δυνατή παρουσίαση της δουλειάς του. Ο Λάκης είναι ένα σπάνιο ταλέντο στη σάτιρα και σίγουρα έχουμε πολλά να περιμένουμε ακόμα απ’ αυτόν. Ο χαρακτηρισμός που του ταιριάζει επαγγελματίας στο είδος του. Επαγγελματίας που θεωρείται και ανήσυχο πνεύμα μιας και δε σταματάει να κάνει καινούρια πράγματα, ούτε βέβαια σταματάει στην επιτυχία. Ότι κάνει έχουμε συνηθίσει άλλωστε να γίνεται επιτυχία και πάντα ζητάμε και κάτι παραπάνω και κάτι περισσότερο απ’ αυτόν. Κατάθεση ψυχής σε ότι αναλαμβάνει γι’ αυτό και ότι μας παρουσιάζει στέφεται με επιτυχία.
Εκπομπή που έγινε συνήθεια και λατρεία αποτελούν οι γνωστοί σε όλους μας ‘’Ράδιο Αρβύλα’’. Παρόλο που και εκείνοι υπηρετούν πιστά το χώρο της σάτιρας όπως και ο προαναφερθέν Λάκης Λαζόπουλος, διαφοροποιούνται σε μεγάλο βαθμό από αυτόν καθώς παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικό πρόγραμμα. Τέσσερα βασικά πρόσωπα: Αντώνης Κανάκης, Γιάννης Σερβετάς, Στάθης Παναγιωτόπουλος και Χρήστος Κιούσης σχολιάζουν κάθε βράδυ μπροστά στις οθόνες μας με καυστικό τρόπο και ιδιαίτερο χιούμορ όλη την κοινωνική, οικονομική και πολιτική επικαιρότητα. Οι παρουσιαστές αυτοί με την επίσης αξιοσημείωτη εμπειρία στο χώρο της σάτιρας παρουσιάζουν τα γεγονότα όπως ακριβώς έχουν βάζοντας όμως αρκετή δόση χιούμορ ώστε ο θεατής να περνάει ευχάριστα την ώρα του παρακολουθώντας τους και παράλληλα να ενημερώνεται. Τους δύο εκ των τεσσάρων τους θυμόμαστε στην εκπομπή Α.ΜΑ.Ν να ενσαρκώνουν πάλι με πολύ γερές δόσεις χιούμορ διάφορους ρόλους. Αυτή τη στιγμή, με την εκπομπή τους να συνεχίζεται για τέταρτη χρονιά φέτος είναι φανερό ότι παραμένουν σταθερά στην κορυφή των προτιμήσεων μας.
Και κλείνουμε αυτή την αναφορά στους ανθρώπους της τηλεόρασης που με τη δουλειά τους και με την προσωπικότητα τους αποτελούν κάτι ξεχωριστό με ένα άλλο πολύ αξιόλογο δημοσιογραφικό πρόσωπο, τον Γρηγόρη Αρναούτογλου. Τον έχουμε δει να παρουσιάζει τηλεοπτικά show, τον έχουμε δει να παρουσιάζει τηλεπαιχνίδια, τον έχουμε δει ακόμη και στο πρωινό του MEGA να αποτελεί τον κύριο παρουσιαστή. Τίποτα όμως απ’όλα αυτά δεν ξεπερνά αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα από κάθε τι άλλο. Ο δικός μας Γρηγόρης επέστρεψε σε αυτό που τον έκανε γνωστό πριν πολλά χρόνια, αλλά και αυτό που αποτελεί για εκείνον δοκιμασμένη και επιτυχημένη συνταγή. Ο Γρηγόρης παρέα μ’ ένα μικρόφωνο και το χαμόγελο του γυρίζει όλη την Ελλάδα. Στο πλευρό του πολλές φορές βρίσκονται διάφοροι επώνυμοι φίλοι του που κάνουν ακόμη πιο απολαυστική αυτή την παράξενη βόλτα. Χορτασμένος θα λέγαμε από τα πράγματα που έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια στην καριέρα του, συνεχίζει να μας προσφέρει υψηλής ποιότητας θέαμα ντύνοντας το με τη σπουδαία του προσωπικότητα.
Ολοκληρώνοντας αυτή την όμορφη διαδρομή στα πιο ξεχωριστά πρόσωπα της τηλεόρασης μεταφερόμαστε με ένα τρόπο μαγικό στα γεγονότα του σήμερα. Ελλάδα…Από χώρα του φωτός έφτασε να είναι η χώρα του πουθενά…η χώρα του τίποτα…Καθημερινά ακούμε γύρω μας να κόβονται μισθοί, επιδόματα, συντάξεις. Επιχειρήσεις να κλείνουν και υπάλληλοι να απολύονται. Κόσμος που αφήνει τα σπίτια του, τη χώρα του, την οικογένεια του για να αναζητήσει σε μια άλλη χώρα ενίοτε και σε άλλη ήπειρο ένα καλύτερο μέλλον, ένα καλύτερο τρόπο διαβίωσης. Άνθρωποι ξαφνικά να βρίσκονται από τη μια μέρα στην άλλη στο δρόμο λόγω των χρεών, λόγω της κακής διαχείρισης και των λάθος επιλογών που έκαναν κάποιοι άλλοι για εμάς χωρίς εμάς. Η χώρα της κοινωνικής, της οικονομικής, της πολιτικής ακόμα και της ανθρώπινης έκπτωσης. Αυτό είναι το παρόν μας και πολύ φοβάμαι αυτό θα είναι και το μέλλον μας.
Κανείς δε μπορεί, κανείς δε μπόρεσε να τη γλυτώσει από αυτού του είδους τη δύνη. Ούτε καν η τηλεόραση, από τα πιο πλούσια θεωρητικά τουλάχιστο ΜΜΕ. Δεν είναι μύθος πια, είναι πραγματικότητα πλέον ακόμα και η τηλεόραση έχει περάσει στην εποχή της έκπτωσης και της λιτότητας. Ζωντανό παράδειγμα άλλωστε αποτελούν τα ‘’κακοπαιγμένα’’ τουρκικά σήριαλ τα οποία έχουν κατακλείσει την ελληνική αγορά. Ελάχιστοι είναι αυτοί που επιλέγουν να κάνουν κάποια παραγωγή πλέον και όσοι τόλμησαν να κάνουν αυτή την κίνηση είτε βρέθηκαν να καθυστερήσουν να πραγματοποιήσουν τα επόμενα γυρίσματα, είτε να παίζουν επαναλήψεις επεισοδίων προκειμένου να καλύψουν λίγο τη ζώνη και το χρόνο βέβαια. Ελάχιστοι είναι επίσης οι ηθοποιοί που έχουν την τύχη να εργάζονται αυτή την περίοδο σε κάποια σειρά. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τους δημοσιογράφους που βρίσκονται πλέον εκτός τηλεοπτικού στίβου, αλλά και για τους αφανείς ήρωες της τηλεόρασης που βρίσκονται στα τηλεοπτικά πλατό.
Ένα από τα πιο γνωστά θύματα της λιτότητας στην τηλεόραση φαίνεται ότι ήταν και η εκπομπή Κους Κους το μεσημέρι με παρουσιάστρια την Κατερίνα Καραβάτου. Η ίδια μέσα από δηλώσεις της φανερώνει την πικρία της για το άδοξο τέλος της εκπομπής της, καθώς επίσης και για το λάθος χειρισμό όσον αφορά την ενημέρωση της ίδιας και των συνεργατών της γι’ αυτή την απόφαση, από μέρους του σταθμού. Πρόσφατα σε συνέντευξη της, μετά από αρκετό καιρό απουσίας την είδαμε πιο φρέσκια από ποτέ καθώς αυτή τη στιγμή απολαμβάνει τη μητρότητα και την οικογενειακή γαλήνη.
Η εκπομπή Κους Κους είχε ξεκινήσει τη σεζόν 2003-2004, η οποία ανήκε τότε στην πρωινή ζώνη. Την επόμενη χρονιά η εκπομπή μεταφέρεται στη μεσημεριανή ζώνη, όπου παραμένει για επτά συναπτά έτη, μέχρι το καλοκαίρι του 2011.Σημαντικό στοιχείο που την έκανε να ξεχωρίζει από άλλες εκπομπές ήταν ο χαρακτήρας που είχε υιοθετήσει. Επρόκειτο για μια εκπομπή lifestyle με αρκετό κοινωνικό σχολιασμό και κριτική συνδυασμένο με πολύ καλής ποιότητας χιούμορ. Αυτή ήταν η πετυχημένη συνταγή του Κους Κους που δεν είναι πια μυστική αφού σε διάφορους σταθμούς και ζώνες μπορούμε να συναντήσουμε πολύ αξιόλογες εκπομπές. Αυτό όμως που τόνισε και η παρουσιάστρια σε συνέντευξη της είναι ότι την εκπομπή δεν την κάνει τόσο η θεματολογία της, αλλά τα άτομα που την απαρτίζουν. Και είχε απόλυτο δίκιο λέγοντας αυτό, γιατί είναι αλήθεια ότι μια εκπομπή είναι ξεχωριστή λόγων των ανθρώπων του αλλά και της δουλειάς που παρουσιάζουν στο κοινό. Η Κατερίνα Καραβάτου διένυε τον ένατο μήνα της εγκυμοσύνης της, όταν λίγες μέρες πριν φέρει το κοριτσάκι της στη ζωή, της ανακοινώθηκε ότι το κανάλι αποφάσισε ότι θα διακόψει την εκπομπή. Ήταν σοκαριστικό για εκείνη, όπως είχε δηλώσει αλλά πολύ περισσότερο φοβόταν για την υγεία και την ακεραιότητα του παιδιού που κυοφορούσε, τη στιγμή που άκουγε αυτά τα δυσάρεστα νέα.
Το θέμα βέβαια που προκύπτει αμέσως αμέσως είναι σαφώς ηθικό. Η ενημέρωση ενός ανθρώπου(ή καλύτερα πολλών εφόσον στη συγκεκριμένη περίπτωση κρινόταν η τύχη πολλών ανθρώπων) για την λήξη μιας συνεργασίας σαφέστατα αποτελεί μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή γι’ αυτόν που το βιώνει. Αναμφίβολα είναι ακόμη πιο δύσκολο όταν αυτός που το βιώνει είναι μια γυναίκα που ετοιμάζεται να φέρει στον κόσμο ένα παιδί. Δε χρειάζεται καν να αναφέρουμε τις καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να έχει για ένα παιδί ή για ένα έμβρυο το πέρασμα μιας ιδιαίτερα στρεσογόνου κατάστασης από μέρους της μητέρας. Το αμέσως επόμενο θέμα που προκύπτει είναι καθαρά κοινωνικό. Η εν λόγω εκπομπή ήταν από τις εκπομπές που ανέβαζαν σε υψηλά επίπεδα τα νούμερα της τηλεθέασης. Όπως άλλωστε είχε δηλώσει και ο τηλεοπτικός σταθμός η τελευταία αυτή χρονιά ήταν η καλύτερη από πλευράς τηλεθέασης στα χρονικά του σταθμού. Όσο για τη συγκεκριμένη εκπομπή ήταν η πρώτη στα νούμερα στη ζώνη στην οποία ανήκε για επτά ολόκληρα χρόνια και ότι μαζί με μια ακόμη εκπομπή του σταθμού έφερναν σε πολύ υψηλή θέση το κανάλι. Παρόλη την επιτυχημένη πορεία όμως της εκπομπής, η απόφαση ήταν να βγει από το πρόγραμμα. Και σ’αυτό ακριβώς το σημείο έγκειται και η κοινωνική πλευρά του ζητήματος. Δεκάδες άνθρωποι που εργάζονταν στη συγκεκριμένη και για τη συγκεκριμένη εκπομπή θα έμεναν χωρίς δουλειά. Δυστυχώς και ο εν λόγω χώρος δεν είναι γνωστός για την άμεση απορρόφηση των εργαζομένων σε εργασιακούς χώρους. Οι συνθήκες βέβαια που επικρατούν αυτή τη στιγμή στη χώρα δείχνουν ότι το μέλλον δεν προμηνύεται ενθαρρυντικό για κανέναν σχεδόν τομέα. Και μπαίνει βέβαια και το ερώτημα σχετικά με τα κριτήρια που έχουν οι ιθύνοντες στη λήψη τέτοιου είδους αποφάσεων. Οι λόγοι για το ‘’κόψιμο’’ της εκπομπής είναι φανερό ότι ήταν οικονομικοί. Εν μέσω κρίσης το κανάλι αναζητά τρόπους να μειώσει το κόστος. Τι πιο συνηθισμένο σήμερα.; Το θέμα βέβαια είναι το πώς αποφασίζεται να ‘’κοπεί’’ μια εκπομπή που και νούμερα φέρνει και τα κρατάει ψηλά για πολλά πολλά χρόνια; Έπρεπε κάποιος να φύγει και έτυχε να ήταν αυτοί ή προμήνυμα των καιρών για την εργασιακή αδικία που επρόκειτο να κορυφωθεί μετά(αφού παντού γύρω μας βλέπουμε πια την εργασιακή αδικία σε όλο της το μεγαλείο…)
Περίοδο μεγάλων αλλαγών διένυσαν τα περισσότερα τηλεοπτικά κανάλια τη φετινή σεζόν. Αποχωρήσεις, μειώσεις προγραμμάτων, τηλεοπτικές κόντρες και αλλαγές προσώπων ήταν αυτά που μας απασχόλησαν φέτος όσον αφορά την τηλεόραση. Είδηση σοκ αποτέλεσε το γεγονός ότι η μελαχρινή καλλονή Νικολέτα Ράλλη, που το ευρύτερο κοινό τη γνώρισε πριν από μερικά χρόνια στη σειρά Σκερτσάκια(που μετονομάστηκε Σφηνάκια όταν άλλαξε τηλεοπτική στέγη την επόμενη χρονιά), ότι θα αναλάμβανε μεσημεριανή δική της εκπομπή στο STAR. Πρόκληση για την ίδια αφού η εμπειρία της περιοριζόταν κυρίως στη μουσική παρουσίαση, όντας μέλος της ομάδας του MAD.
Είναι γεγονός ότι σε περιόδους όπου υπάρχει κρίση σε πολλά επίπεδα οι αλλαγές είναι μεγαλύτερες. Είναι φανερό ότι στους περισσότερους τομείς και ιδιαίτερα σε τέτοιες περιόδους, επιστρατεύονται έξυπνες ιδέες και λύσεις προκειμένου ορισμένοι να είναι πιο ξεχωριστοί από κάποιους άλλους. Ένα τέτοιο εγχείρημα επιχείρησε και η διοίκηση του STAR φέρνοντας τη Νικολέτα Ράλλη στη μεσημεριανή ζώνη. Είναι αλήθεια ότι έχουμε συνηθίσει σαν τηλεθεατές να βλέπουμε συγκεκριμένα πρόσωπα σε συγκεκριμένες θέσεις κάνοντας συνήθως πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Η όμορφη παρουσιάστρια ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη καθώς είναι ένα σχετικά φρέσκο πρόσωπο, δροσερή, νέα και με περίσσιο ταλέντο. Η εκπομπή πραγματεύεται το lifestyle, τα γεγονότα που συμβαίνουν και την κοινωνική κριτική γενικότερα. Είναι μια πολύ καλή παρέα για τα μεσημέρια που είμαστε στο σπίτι, αφενός γιατί η Νικολέτα είναι πολύ ευχάριστη προσωπικότητα και αφετέρου γιατί έχει κοντά της ένα πολύ αξιόλογο πάνελ.
Αυτό βέβαια που ενδιαφέρει πάνω απ’όλα τη διοίκηση ενός καναλιού είναι τα νούμερα της τηλεθέασης. Η εκπομπή made in star είναι μια πολύ αξιόλογη και ευχάριστη εκπομπή, με ενδιαφέρον περιεχόμενο, ακόμα όμως δεν έχει εδραιωθεί στο ευρύ κοινό. Φήμες ήθελαν την εκπομπή να κόβεται και να μεταφέρεται άλλη εκπομπή στη θέση της. H ίδια η παρουσιάστρια σε δηλώσεις της διαψεύδει αυτές τις φήμες, λέγοντας ότι αν υπήρχε τέτοιο ζήτημα θα το γνώριζε. Τα νούμερα που φέρνει η συγκεκριμένη εκπομπή αυτή τη στιγμή ίσως να μην είναι τα επιθυμητά για το κανάλι, απ’ την άλλη βέβαια αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι και ικανοποιητικά. Ίσως να περάσει πολύς καιρός ακόμα, μέχρι που η Νικολέτα να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα από τη δουλειά της. Και αυτό όχι επειδή δεν κάνει καλά αυτό για το οποίο έχει επιστρατευθεί, ή ότι η εκπομπή της δεν παρουσιάζει ενδιαφέρον περιεχόμενο, αλλά πολύ περισσότερο επειδή η ίδια είναι σχετικά νέα στον τηλεοπτικό στίβο. Είναι ένα φρέσκο πρόσωπο διαφορετικό καταρχήν από το τηλεοπτικό πρότυπο. Εκτός αυτού ο τηλεθεατής όσον αφορά τις ψυχαγωγικές εκπομπές δε φαίνεται να αλλάζει εύκολα τις τηλεοπτικές του συνήθειες. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η Νικολέτα εκπέμπει έχοντας απέναντι της μια πολύ ισχυρή αντίπαλο, την Ελένη Μενεγάκη, της οποίας η εκπομπή είναι καλά εδραιωμένη στις προτιμήσεις και στις καρδιές των τηλεθεατών.
Η Νικολέτα όμως παρόλα αυτά έχει αποδείξει ότι αυτό το οποίο έχει αναλάβει μπορεί να το κάνει πολύ καλά.. Είναι ένα πολυτάλαντο πλάσμα και με πολλές δυνατότητες. Σίγουρα αποτελεί μια πολύ έξυπνη επιλογή για το κανάλι του STAR αφενός γιατί η ίδια είχε πάρα πολλές προτάσεις συνεργασίας και αφετέρου γιατί κερδίζει καθημερινά τις καρδιές των τηλεθεατών. Είναι μια παρουσία που μπορεί να κάνει πολλά για το σταθμό στον οποίο ανήκει. Χρειάζεται όμως ένα χ χρονικό διάστημα ώσπου να προσαρμοστεί και να εδραιωθεί σε αυτή τη ζώνη.
Συμπερασματικά, η τηλεόραση αποτελεί ένα μέσο ψυχαγωγίας περισσότερο παρά ενημέρωσης. Στους δύσκολα οικονομικά καιρούς που διανύουμε και μη έχοντας πολλές διεξόδους για ψυχαγωγία, επιλέγουμε σαν εύκολη λύση την τηλεόραση. Είναι γεγονός ότι τα περισσότερα πρόσωπα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στους δέκτες μας έχουν τη δυνατότητα και την εμπειρία να μας προσφέρουν αυτό ακριβώς που ψάχνουμε, την ψυχαγωγία. Το θέμα είναι βέβαια να μη γίνεται κατάχρηση από μέρους του τηλεθεατή γιατί αυτό ενέχει αρκετούς κινδύνους με πρώτο και βασικότερο την κοινωνική αποξένωση. Η τηλεόραση είναι βέβαια από τα μέσα που επιδέχονται βελτίωση, κυρίως ποιοτική. Είναι όμως από τους περισσότερο επικερδής τομείς αυτή τη στιγμή και μπορεί μέσα από τη βελτίωση να δώσει μεγαλύτερη ώθηση στην ευρύτερη οικονομία.